5 مه 2023 - یک مطالعه ی جدید منتشر شده در BMC: Primary Care ، نشان می دهد که کمبود ویتامین B12، یک متغیر مرتبط بسیار شایع و قابل اصلاح است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) را تشدید می کند، به ویژه در میان مصرف کنندگان متفورمین، گیاهخواران و بیماران سالمند.

افزایش جمعیت افراد مسن و مبتلایان به T2DM در کشور سنگاپور، که با افزایش خطر فرتوتی و عوارض همراه است، به یک نگرانی عمده تبدیل شده است. کمبود ویتامین B12 ، تأثیر منفی بر سیستم عصبی شناختی، خونی و حتی سیستم ایمنی دارد و امیدها برای پیری خوب را به خطر می اندازد.

محققان با هدف شناسایی بیمارانی که بیشتر به غربالگری کمبود B12 نیاز دارند، عوامل تعیین‌ کننده ی کمبود B12 را در بیماران مبتلا به دیابت 2 در جامعه بررسی کردند. در این مطالعه ی همگروهی مقطعی گذشته نگر، 592 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در بخش مراقبت های اولیه از یک پلی کلینیک در سنگاپور از سال 2008 تا 2011 انتخاب شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این مطالعه منجر به یافته های بالینی زیر شد:

·  کمبود ویتامین B12 - که به مقدار ویتامین  B12کمتر از 150 پیکومول در لیتر اطلاق می شود- در 164 بیمار مبتلا به دیابت 2 (27.7 درصد) وجود داشت.

·  کمبود ویتامین B12 با دوز روزانه ی بالاتر متفورمین، سن 80 سال و بالاتر، گیاهخواری و کمبود فولات، مرتبط بود.

·  تجویز مکمل ویتامین B12 با احتمال کمتر کمبود ویتامین B12 همراه بود.

·  دوز روزانه ی متفورمین، با دوز تجمعی 1 ساله ی متفورمین و طول مدت دیابت، همبستگی دارد.

·  مستقل از طول مدت دیابت نوع دو، 29.3 درصد از بیماران مبتلا به کمبود ویتامین B12 قبل از تشخیص کمبود این ویتامین، به بیش از 1 آزمایش غربالگری نیاز داشتند.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکترAndrew Kien Han Wee ، افزود:  بر اساس این مطالعه، غربالگری کمبود ویتامین  B12در بخش مراقبت‌های اولیه، باید بخشی از بررسی آزمایشگاهی سالانه ی بیماران مبتلا به T2DM، صرف ‌نظر از طول مدت دیابت باشد، به‌ ویژه زمانی که این افراد تحت درمان با 1.5 گرم متفورمیندر روز یا بیشتر هستند، سن آنها 80 سال و بالاتر است، یا گیاهخوار هستند، و افرادی که برای آنها مکمل B12 تجویز نمی شود.

محققان امیدوارند که یافته های آنها ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را تشویق کند تا غربالگری منظم ویتامین B12 را برای بیماران میتلا به دیابت نوع 2، به ویژه آنهایی که در معرض خطر بالاتری هستند، در اولویت قرار دهند تا به جلوگیری از اثرات نامطلوب کمبود ویتامین B12 کمک کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/vital-b12-screening-for-t2dm-patients-must-for-metformin-users-vegans-and-elderly-110832